..met lood in de schoenen of als goud van de school.....
De alchemie van leraarschap als vliegwiel voor individuele en collectieve ontwikkeling.
Ik zie de leraar als ‘het goud ‘ van de school: de realisatiekracht van de leraar is onderliggend aan de realisatiekracht van de organisatie, aan collectief ontwikkelen en -organiseren.
De leraar als 'verbindelaar'
Wat mij raakt
Daarnaast heeft de leraar ook een machtige positie omdat hij achter de deur van zijn klaslokaal zijn eigen koers kan varen.
Samengevat: leraarschap is een complexe kunde en kunst en er zijn veel factoren waardoor je je meer of minder thuis kunt voelen in je werk. Het maakt duidelijk dat de mate waarin de leraar zijn alchemistisch proces kan be-leven de onderlegger is voor zowel het succes van zijn individuele leraarschap als voor collectieve ontwikkeling.
Wat ik nastreef als begeleidingskundige is leraren in verbinding brengen zichzelf, met waar hun hart naar uitgaat, waarom zij ooit voor het onderwijs hebben gekozen en daardoor in verbinding brengen met hun magische taak. Juist de leraar centraal te zetten en aandacht hebben voor hun alchemistisch proces zal een duurzame ontwikkeling van binnenuit op gang brengen waarin de leraar werkt vanuit de bedoeling, waar de leraar de motor van team- , organisatie- en onderwijsontwikkeling, de kern van de school is,
.